11 December 2009
Halte Utrecht Centraal is per 13 december de nieuwe begin-/eindhalte van de sneltram naar Nieuwegein en IJsselstein. Halte Moreelse Park is vanaf die datum afgesloten voor reizigers. Op halte Moreelse Park wordt ruimte gemaakt voor taxi’s en kiss&ride.
De taxi’s en kiss&ride op het huidige taxiplateau bij Hoog Catharijne verhuizen in de loop van 2010. Dit is vanwege de aanstaande bouw van de nieuwe openbaar vervoerterminal en het toekomstige Stationsplein Oost. Het taxiplateau is de komende jaren nodig voor de werkzaamheden. Daarna wordt het plateau gesloopt. Tot de sloop blijft de looproute over het plateau tussen tramhalte Utrecht Centraal en de Stationstraverse open.
Opknapbeurt tramhalte Utrecht Centraal
Tramhalte Utrecht Centraal wordt geschikt gemaakt als nieuwe eindhalte. De halte krijgt momenteel een opknapbeurt. De halte wordt schoongemaakt en geverfd en een deel van de overkapping wordt verwijderd. De (rol)trappen worden voorzien van nieuwe verlichting en de trap naar de Noordertunnel krijgt een glazen plafond. Daarnaast wordt de halte voorbereid op de komst van dynamische reisinformatie. In verband met de dienstregeling en voor de veiligheid gebeurt een deel van het werk ’s nachts. Reizigers en omwonenden kunnen enige hinder ondervinden van de werkzaamheden en het verkeer moet rekening houden met laden en lossen van materiaal bij de tramhalte. De werkzaamheden duren tot in januari.
Tramhalte Moreelse Park
Halte Moreelse Park wordt verbouwd. Er komen plaatsen voor de taxi’s en enkele kiss&rideplekken. Het resterende, versmalde, perron blijft alleen in gebruik als keerpunt voor de tram: voor reizigers is de halte per 13 december niet meer toegankelijk. Zij stappen voortaan in- en uit op halte Utrecht Centraal, nabij het stadsbusstation.
Station Utrecht Centraal
Utrecht Centraal is één van de grote stations die ProRail de komende jaren verbouwt tot moderne openbaar vervoerterminal. Dagelijks komen hier 210.000 reizigers. In de toekomst worden dit er 360.000 per dag. ProRail speelt daar op in door Utrecht Centraal te ontwikkelen tot ruim opgezette en moderne OV-terminal dat al het openbaar vervoer overkapt. Tijdens de bouw zorgt ProRail er voor dat de stations toegankelijk blijven en dat de treinen blijven rijden. De realisatie zal ongeveer vijf jaar duren. De nieuwe openbaar vervoerterminal is onderdeel van het Utrechtse Stationsgebied dat in de komende jaren grondig wordt opgeknapt.
Klik op het kaartje voor een overzicht van de haltes.