16 December 2010
De bouw van de RABO-brug is weer een stap dichterbij. Het college heeft ingestemd met het Voorlopig Ontwerp van de brug.
De brug brengt een nieuwe Oost-West verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de Croeselaan en de Mariaplaats. Kenmerkend voor de brug is de rij bomen op de brug. De brug wordt aangelegd als nieuwe belangrijke 'interwijkverbinding', vooralsnog zonder trappen naar de perrons.
Het idee voor toegang vanaf de brug tot de perrons is ontstaan na de eerste plannen voor de brug als verbinding tussen de Croeselaan en Mariaplaats. Deze trappen zijn op dit moment niet uitvoerbaar. In de toekomst kunnen de trappen alsnog worden aangebracht. Bij het ontwerp is hiermee rekening gehouden. De verwachtte start van de bouw van de brug is in 2012, de oplevering in 2013.
In een vol gebied als het Stationsgebied is bouwen over het spoor ingewikkeld, er moet met vele factoren en partners rekening worden gehouden. De aanlanding van de brug is er één van. Aan de oostkant zou de brug uitkomen bij de fietsflat. Nu deze er niet komt wordt in het Definitief Ontwerp gezocht naar een andere oplossing. Aan de westkant moet rekening gehouden worden met de toekomstige ontwikkelingen aan de Mineurslaan. Die laten nog even op zich laten wachten. Besloten is nu om de brug, eenmaal over het spoor, direct rechtsaf over de Kruisvaart aan de Mineurslaan te laten aanlanden.
Als gevolg van het project Doorstroming Station Utrecht (DSSU) wordt een aantal perrons verlegd. Het project gaat in de toekomst zorgen voor minder wissels op en rondom Utrecht Centraal. Het rijk heeft beslissingen over DSSU stilgelegd en het is nu dus nog niet duidelijk waar precies de nieuwe perrons komen te liggen. Op deze perrons moeten de fundamenten van de nieuwe brug komen. Dit is in het ontwerp opgelost door te werken met 'schuivende fundaties'; fundamenten die in de toekomst redelijk makkelijk verschoven kunnen worden naar hun definitieve plek. Mede hierom is het niet mogelijk om nu trappen naar de perrons aan te leggen.