27 Juni 2012
Sinds begin jaren 70 heeft de ingang van het station aan de Jaarbeurskant dienst gedaan. Het was de ingang naar de Jaarbeurstraverse, de verbinding over de sporen heen naar de stationshal.
Nu maakt deze entree plaats voor het nieuwe Stationsplein west, het geheel nieuwe stationsplein dat in 2013 de entree vormt naar het nieuwe Utrecht Centraal en het Stadskantoor. Het eerste deel van Stationsplein west is eind mei 2012 open gegaan.
Slopen en bouwen
Ruim een jaar geleden startte de gefaseerde sloop van de gebouwen aan de jaarbeurskant van het station: de loopbrug naar de parkeergarage, de sporthal en de Catharijnehof. Aan de kant van het Beatrixgebouw ontstond op die manier ruimte om het eerste deel van Stationsplein west te bouwen, met trappen die 8 meter hoogte overbruggen, een nieuwe roltrap en een lift. Eind mei ging dit deel van het nieuwe stationsplein open. Dat was meteen het startsein voor de volgende ronde van de sloopwerkzaamheden. Het laatste stukje van de sporthal en de kelder van de Catharijnehof worden weggehaald, het verwijderen van de oude entree is de laatste stap. Eind augustus 2012 zijn de sloopwerkzaamheden klaar en start de bouw van het tweede deel van Stationsplein west.
Achter al dit sloopgeweld wordt intussen hard gebouwd aan de uitbreiding van Utrecht Centraal. Tussen de bestaande stationshal en het Beatrixgebouw wordt de staalconstructie gemonteerd en zijn de eerste contouren van het golvende dak te herkennen. Begin 2013 is dit deel van de nieuwe stationshal helemaal klaar en ingericht, en zullen reizigers door deze hal lopen.