Veranderingen op perrons sporen 1-4 van Utrecht Centraal

6 September 2012

Vanaf maandag 10 september is de kleine in- en uitgang naar de Middentunnel afgesloten. Tegelijkertijd gaat de roltrap vanuit de stationshal naar de eerste twee perrons ook buiten gebruik.

Reizigers kunnen nog wel gebruik maken van de vaste trap, de lift (naast de ‘Rituals’), de opgaande roltrap en natuurlijk de grote in-en uitgang van de Middentunnel.

Stationsplein Oost

De veranderingen hebben te maken met de bouw van het nieuwe Stationsplein Oost; de nieuwe ingang van de OV-terminal aan de kant van het centrum. Dit plein komt deels boven spoor 1 en 2. Op de plek van de neergaande roltrap en de kleine in- en uitgang van de Middentunnel starten binnenkort fundatiewerkzaamheden voor Stationsplein Oost. Er worden funderingspalen in de grond gedraaid, daaróp komen betonnen blokken en dáár weer bovenop kolommen waarop later Stationsplein Oost komt te rusten.

Nog meer verandering vanaf zaterdag 6 oktober: spoor 1 buiten dienst

Drie weken later, op zaterdag 6 oktober, sluit ProRail het perron langs spoor 1. De treinen die nu nog op spoor 1 aankomen en vertrekken, verhuizen dan naar de sporen 2 en 3. Achter de bouwschutting die vanaf 1 oktober langs spoor 1 staat, breekt ProRail eerst het oude spoor 1 af, vervolgens wordt het eerste perron vernieuwd en verbreed. Het eerste perron wordt uiteindelijk negen meter breed, vier meter meer dan nu. Het nieuwe perron krijgt een overkapping en een nieuwe trap tussen het perron en de stationshal. Ondertussen werkt ProRail ook nog door aan het nieuwe spoor 1, waarvan de contouren inmiddels zichtbaar zijn. De planning is dat in juli 2013 het nieuwe spoor 1 in dienst gaat. Dan schuift het werk op naar het perron langs spoor 2 en zo verder, tot medio 2014 de eerste twee perrons van de ‘ buurtsporen’ geheel vernieuwd en verbreed zijn.