Contouren nieuwe bus- en trambaan en viaducten zichtbaar

23 April 2015

De bouw van banen en viaducten voor bussen en trams op de Van Sijpesteijnkade en het Smakkelaarsveld vordert gestaag. Eind dit jaar rijden hier bussen overheen en later ook trams; de verbinding van de Uithoflijn met de remise. De viaducten komt over het toekomstig water van de Leidsche Rijn.

Op dit moment worden de palen van het viaduct op de Van Sijpsteijnkade in de grond gedraaid. Daarna worden er verschillende vormen van ondersteuningsconstructies gebouwd. Op deze ondersteuningsconstructie komt bekistingsmateriaal van hout en uiteindelijk de betonnen constructie. Na uitharding van het beton worden alle ondersteunende delen verwijderd. Het beton wordt afgewerkt en voorzien van tramrails en andere elementen, zoals de palen voor de bovenleiding.

Intussen passeren 20.000 fietsers per dag deze bouwplaats. Dat is nu nog even passen en meten. Straks fietsen zij onder de verhoogde de bus- en trambaan door. De bedoeling is dat er ongeveer 2000 bussen en trams per etmaal over dit viaduct gaan rijden, met in totaal 100.000 reizigers per dag.

Aan de kant van het Smakkelaarsveld wordt ook hard gewerkt aan deze bus- en trambaan. Ook daar komt een viaduct over het water van de Leidsche Rijn en zijn de contouren al goed zichtbaar. Eind 2015 rijden ook hier 500 bussen per etmaal overheen met ongeveer 30.000 passagiers per dag.

Route bussen en trams

De bussen komen van het busstation Jaarbeurszijde. De trams komen vanaf de huidige eindhalte op het Jaarbeursplein. De banen ontmoeten elkaar op de Mineurslaan, achter kantoorpand Sijpesteijn. Vanaf daar rijden ze over het viaduct, richting de Vleutenseweg of de Leischeveertunnel. Via deze tunnel komen ze weer aan de andere kant van het spoor aan de centrumkant van het station.