De torenkraan staat ín het gebouw

13 Augustus 2019

De bouw van Central Park is van start en hoe! Projectleider Vincent de Wit vertelt over de uitdagingen waar het project deze zomer voor staat.

Wat zijn de uitdagingen van dit project?
‘Vooral de logistiek. Er is maar één aanvoerroute voor de materialen, via de Van Sijpesteijnkade. Vanuit die kant bekeken, bouwen we een parkeergarage met daarachter een toren van 90 meter hoog. Om daar tegelijkertijd aan te kunnen werken – wat nodig is vanwege de beperkte tijd – hebben we een brugconstructie bedacht over het te ontgraven deel van de toekomstige parkeergarage naar de plek van de toren. Via deze twee bruggen van negen meter breed en 50 meter lang voeren we het bouwmateriaal voor de toren aan, terwijl we daar onder werken aan vijf lagen parkeergarage.’

Hoe wordt die toren dan opgebouwd?
‘Er is hier – tussen het stadkantoor en de Van Sijpesteijnkade – geen extra plaats voor een torenkraan. Dus zetten we die kraan in het gebouw. De voet staat er al, stevig verankerd in het beton. Eind juli wordt ‘ie verder opgebouwd, naar 54 meter hoog. Dan begint de opbouw van de toren van 90 meter. Na de eerste bewerkelijke verdiepingen gaat dan de prefab opbouw ongeveer met een snelheid van acht dagen per verdieping. Als de toren ongeveer 40 meter hoog is, kunnen we de kraan verder opbouwen tot 75 meter en daarna nog een keer tot 104 meter.’

Wat gebeurt er met de kraan als de toren af is?
‘Een kleinere kraan op het dak zal de onderdelen van de torenkraan afvoeren, via de buitenkant van het gebouw. Als dat gedaan is, demonteren we de dakkraan. Het is een hele operatie, maar zo kunnen we dit project wel realiseren tussen de andere gebouwen in.’

Interview overgenomen uit CU update juli 2019