27 April 2009
ProRail is begonnen met de selectie van de aannemer die het nieuwe station Utrecht Centraal gaat bouwen.
Als de aanbestedingsprocedure en de ruimtelijke procedures voorspoedig verlopen, kan begin 2010 worden gestart met de bouw. De realisatie zal ongeveer vijf jaar duren. De nieuwe openbaar vervoerterminal is onderdeel van het Utrechtse Stationsgebied dat in de komende jaren grondig wordt opgeknapt.
De bouw van het nieuwe station Utrecht Centraal is opgeknipt in verschillende deelprojecten. Zo kunnen aannemers inschrijven op verschillende type werkzaamheden in één of meerdere projecten. Het gaat om werkzaamheden op het gebied van utiliteitsbouw, betonbouw, staalbouw, sloopwerk, technische installaties, wegenbouw, railbouw, retailbouw, informatiesystemen en outillage. Het grootste deelproject is de bouw van het stationsgebouw; deze aanbesteding is nu begonnen. De laatste aanbesteding staat gepland in 2010.
Utrecht Centraal is één van de grote stations die ProRail in de komende jaren verbouwt tot moderne openbaar vervoerterminal. Dagelijks komen hier 210.000 reizigers. In de toekomst worden dit er 360.000 per dag. Zij stellen steeds hogere eisen aan de stations en willen ook snel en gemakkelijk kunnen overstappen op andere vervoersmiddelen. ProRail speelt daar op in door Utrecht Centraal en andere grote stations te ontwikkelen tot ruim opgezette en moderne OV-terminals. Tijdens de bouw zorgt ProRail er voor dat de stations toegankelijk blijven en dat de treinen blijven rijden.
Meer informatie over het project Utrecht Centraal vind je hier. Of op www.prorail.nl/grotestationsprojecten. Actuele informatie over de aanbesteding staat op www.aanbesteden.prorail.nl.