1 November 2012
Deze week is het eerste deel van het nieuwe station geheel overdekt met stalen platen. De komende weken brengt de aannemer een isolatielaag aan met daarbovenop de felsplaten: gewalst plaatstaal met een aluminium coating.
De platen worden met de torenkraan naar boven gehesen en daar worden ze vastgeschroefd op de staalconstuctie. De platen worden deels over elkaar heen gelegd.
Het golvende dak is een ontwerp van Benthem Crouwel Architekten en accentueert mobiliteit: het dak golft omhoog boven de trein-, bus- en tramperrons.
De vernieuwing van Utrecht Centraal gebeurt in fases, zodat de treinen kunnen blijven rijden, en het station altijd bereikbaar is. In iedere fase is een deel van de stationshal afgesloten voor publiek, zodat de aannemer de oude stationshal kan afbreken om die vervolgens volledig nieuw op te bouwen. Is er een fase gereed, dan gaat die open voor publiek en kan een volgend deel van de stationshal worden aangepakt. Het plaatsen van deze 4.000m2 dak betreft de eerste bouwfase: de uitbreiding van het station aan de jaarbeurskant. Als het dak erop ligt worden de gevels opgebouwd en start de inrichting. Begin 2013 gaat dit eerste deel van het station open voor reizigers.