27 Juni 2013
Komend weekend wordt er volop gewerkt op Utrecht Centraal, ook ‘s nachts. De werkzaamheden worden zoveel mogelijk gecombineerd om langdurige hinder voor de omgeving te voorkomen.
Spoor 2 en het perron langs spoor 2 zijn vanaf zaterdag 29 juni buiten gebruik en worden direct afgebroken. Tegelijkertijd worden de puntjes op de i gezet voor het nieuwe spoor 1 en het nieuwe perron lang spoor 1. En op het perron van spoor 3-4 wordt een torenkraan opgebouwd. Daarnaast zijn er diverse kleinere werkzaamheden gepland zoals het verwijderen van een wissel. Vanwege alle werkzaamheden zijn spoor 1-5 buiten gebruik en vertrekken veel treinen vanaf andere perrons. Reizigers wordt aangeraden de digitale schermen te raadplegen voor het juiste vertrekspoor van hun trein.
De werkzaamheden starten in de nacht van vrijdag op zaterdag om 1.00 uur en lopen door tot in de nacht van zondag op maandag 5.00 uur. De belangrijkste werkzaamheden rondom spoor 1 en 2 dit weekend: de bovenleiding van spoor 2 wordt verwijderd, het zand van het oude perron langs spoor 2 wordt verwijderd en afgevoerd met vrachtwagens. In de Van Sijpesteijntunnel worden zes betonnen liggers verwijderd en uitgehesen en vindt de voorbereiding plaats voor de sloop van twee landhoofden. Het hele weekend vinden er werkzaamheden aan kabels en leidingen plaats.
Dit weekend wordt ook een nieuwe torenkraan opgebouwd op het perron van spoor 3 en 4. Deze kraan is nodig bij de bouw van de volgende fase van de stationshal, vanaf september 2013. De opbouw vindt, met behulp van een (tweede) kraan, overdag en ’s nachts plaats.
Vervolg van de werkzaamheden rondom spoor 1 en 2
De werkzaamheden voor de vernieuwing van spoor 1 en 2 gaan ook in de week van 1 juli en in het weekend van 5 tot en met 7 juli verder.
Op 8 juli aanstaande zijn het nieuwe spoor 1, de nieuwe perronkap en de nieuwe trap naar de Noordertunnel klaar. Vanaf maandag 8 juli staan de meeste treinen die nu nog op spoor 2 staan op spoor 1. Daarna start de bouw van een nieuw spoor 2 en wordt de tweede helft van het bredere perron tussen spoor 1 en 2 gebouwd. Dit is midden december 2013 klaar.