8 November 2013
De Van Sijpesteijnkade ziet er vanaf vrijdag 8 november een stuk vrolijker uit. Op de bouwhekken hangen doeken met uiteenlopende ontwerpen van Utrechters. Om deze bouwlocatie wat op te vrolijken, vroeg CU2030 aan bewoners van Utrecht een ontwerp in te sturen dat past bij de locatie en bij Utrecht. De inzendingen lopen uiteen van dichtregels, een foto, tot schilderijen en een songtekst, allemaal met een verhaal over Utrecht, het stationsgebied en de Van Sijpesteijnkade.
Twintig mensen gaven gehoor aan de oproep. De twintig, veelal mensen met een kunstzinnige achtergrond en binding met deze locatie, stuurden zeer uiteenlopende ontwerpen in. Zij gaven er desgevraagd ook hun motivatie bij. Op deze pagina zijn de doeken te zien met de naam van de inzender en het verhaal achter het beeld. Deze doeken blijven hangen tot het voorjaar van 2014.
Werkzaamheden op de Van Sijpesteijnkade
Op de Van Sijpesteijnkade wordt de komende jaren gewerkt aan de aanleg van een hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)-viaduct en er komen nieuwe woningen en kantoren. Het viaduct loopt straks over de Leidsche Rijn. Bussen, en later ook trams, rijden vanaf begin 2016 van het Jaarbeursplein en Busstation West over dit viaduct naar de Leidseveertunnel en de Vleutenseweg en terug.
Foto 1 – Bouwputtoeristen
Inzending: Mario Gibbels (destadutrecht.nl)
Motivatie: 'De bouwput stationsgebied betekent voor veel Utrechters een hoop overlast. Echter voor 'bouwputtoeristen' is het een zegen. Elke dag valt er wel weer wat nieuws te zien. Altijd wordt er wel ergens iets gesloopt of opgebouwd. Een bouwputtoerist in Utrecht hoeft zich nooit te vervelen. Deze foto's van bouwputtoeristen heb ik gemaakt bij de ingang aan de Jaarbeurszijde van het station. Elke keer als ik naar het station ging, stond er wel iemand te kijken en nam ik snel een foto met mijn iPhone. Vaak zijn het mannen, een enkele keer een echtpaar. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een vrouwelijke bouwputtoerist heb gezien. Ik vind het vaak iets ontroerends hebben, eenzame mannen die aandachtig bij het hek staan en kijken naar de bouw van het nieuwe Stadskantoor. Ze hebben de tijd, ze hoeven nergens naartoe.'
Foto 2 – Oud krantenbericht
Inzending: Herbert Boland
Motivatie: 'Een afbeelding uit het tijdschrift Utrecht in Woord en Beeld zo rond 1930. Ik kwam het tegen bij een zolderopruiming. Heel sfeervol en ook toen sprak men al van grote drukte. Uiteraard te gebruiken met het onderschrift uit die tijd.'
Foto 3 – Energiemachine
Inzending: Bert Pijnse van der Aa
Motivatie: 'Ik heb de afbeelding impulsief ingestuurd in het kader van de wedstrijd voor een bouwdoek, toen ik toevallig de oproep zag. De potlood tekening had ik een paar dagen eerder gemaakt en vond het een mooie plaat geworden en best geschikt voor een bouwbord, leek me zo. Ik had er niet bij vermeld dat het gaat om de Energie Machine, maar dat had u al ontdekt, begrijp ik. Uiteraard zag ik daarin ook een mogelijkheid de machine en de aktiviteiten van Lesswatts LessEnergy onder de aandacht te brengen bij Utrechtse organisaties. met zo' n bord zou het publiek zich afvragen : ' wat is dat voor'n ding ?'
Foto 4 – Koe op het station
Inzending: Dick Sijtsma
Motivatie: 'Het gaat mij om het contrast dat dit beeld oplevert op de bewuste plek. Er zijn meerdere contrasten te vinden:
- een dier op een plek waar alleen maar mensen zijn
- de rust van een grazende koe versus de drukte van de werkende mensen
- het kleurloze / monochrome van de koe versus de kleurrijke omgeving
- het 'platte' beeld van de koe ( de foto heb ik met tegenlicht in de avondzon genomen) versus de 3-dimensionale omgeving
- het platteland op een plek midden in de stad'
Foto 5 – Duik in de (nieuwe) gracht
Inzending: Haka Prins
Motivatie: 'Duik in de (nieuwe) gracht.'
Foto 6 - Visiotuin
Inzending: Nicoletta Fotinos
Motivatie: 'Klein pleidooi voor behoud van leefbaarheid en de menselijke maat in stadsvernieuwing.
Vorm: zwart-wit foto van eigen hand met verborgen (boom)harten (titel: TreeHeartThree). Uitvoering opdrachtgever: uitvergroting detailopname. Locatie: nieuwe centrum van het hart van Nederland (Utrecht).'
Foto 7 – Leeuwenkop
Inzending: Co Okhuijsen
Motivatie: 'Een Leeuw is een krachtig en trots dier net zoals ik deze plek heb ervaren.'
Foto 8 – Utreg heeft 't!
Inzending: Cootje
Motivatie: 'Utrechters zijn buitengewoon trots op hun unieke stad. Een van de dingen die Utrecht zo bijzonder maken als stad in heden en verleden, door alle vernieuwingen heen, is het Utrechts Stadsdialect. Een dialect dat tot op heden nog hoorbaar is in de stadsdelen aan weerszijden van het spoor en ongetwijfeld ook nog in 2030. Er wordt veel gekankerd in de stad op de vernieuwingen. Soms is dat terecht en soms ook niet. Maar als een Utrechter dan een compliment uitspreek in het Utrechts, Uteregs of Utregs voor de eigen stad dan zegt hij of zij simpelweg: Utreg heef t! En zo is het.'
Foto 9 – Gesloten ogen
Inzending: Marcus Kuitenbrouwer
Motivatie: 'Nog niet zo lang geleden werd de Leidseveertunnel voorzien van nieuwe afbeeldingen op de wanden. Helaas verdwenen daar mee de tegel-tableaus met de ogen. Destijds was ik verantwoordelijk voor het aanbrengen er van, en dat alles in het kader van Sociale Veiligheid. Zou het een idee zijn om op een van de bouwhekken deze ogen weer terug te laten keren? Het is inmiddels bijna een soort historisch beeld durf ik te zeggen. Ik ben namelijk nog steeds in het bezit van het oorspronkelijke negatief wat destijds gebruikt is.'
Foto 10 – Quote John Lennon
Inzending: Martijn Lammerts
Motivatie: 'Ik ben zelfstandig fotograaf en grafisch ontwerper en fiets regelmatig langs het gebied. Mij schoot de quote van John Lennon door mijn hoofd. Vooral omdat met dit soort goede projecten, in dit geval het verfraaien van de bouwhekken, er aandacht is voor het mooier maken van de tussenliggende fase rond een bouwterrein. Het duurt tenslotte nog een flinke tijd voordat alles klaar is. Ik hoop vooral dat wanneer mensen hier langs lopen of fietsen ze, ondanks alle bouwoverlast, een glimlach op het gezicht zullen krijgen.'
Foto 11 – Auwe auto's
Inzending: Marijke Kamsma
Motivatie: 'Omdat het stationsgebied van oudsher een centraal punt is voor komend en gaand vervoer heb ik een ontwerp over oldtimers. Gemeente Utrecht overweegt oude auto’s te weren. Terwijl wij het mobiele cultureel erfgoed met zorg beschermen. Wie ziet niet graag een mooie snoek in de binnenstad voorbij zweven :-) . '
Foto 12 – Gedicht Sijpesteijnkade
Inzending: Ineke Winnips
Motivatie: 'Ik heb zelf in het pand op nummer 25 gewerkt, ruim een jaar, tot juli 2010. Een ongelofelijke ervaring, zo'n oud gebouw, ruim en donker, houten lambrizering in de ontvangstkamer, en een mooie, brede trap met glas-in-lood ramen. Naar boven lopen werd daar als vanzelf op zijn ouderwets naar boven 'schrijden'. Ik heb me als een gek in zitten lezen over het stationsgebied aan de West-kant. Ik wist al vanaf het begin van de protesten. Ik heb de foto's gezien van moderne gevels met historische elementen erin verweven. Ik las het laatste besluit: alleen de gevel van nummer 25 blijft staan. En ik kwam erachter dat de kade eerst Leidseveer luidde en dat sommige mensen willen dat ie weer zo gaat heten. Blijft de kadenaam hetzelfde? Van Sijpesteijn was een militair, zijn naam komt van de kazerne die daar in de buurt gevestigd was. Ik probeerde wat van die behoudende gevoelens in het gedicht hebben, afscheid van het oude, het voorbereiden op dat dingen veranderen in de straat. Gisteren reed ik in de bus langs de oude gevels op het Westplein, wat een vervallen zooi, een parkeerplaats. Maar wat een mooie moskee!'
Foto 13 – Fietsers
Inzending: Agnes Loonstra
Motivatie: 'Wat zie je vooral in het stationsgebied van Utrecht? Juist, fietsen! Heel veel fietsen.
Meestal zijn ze vervelend, maar door deze illustratie worden de bezoekers van het gebied hopelijk weer een beetje vrolijk! :)'
Foto 14 – Ik kan overal naar toe
Inzending: Ineke Rozema
Motivatie: 'Ik kan overal naartoe, want ik blijf mezelf. Dit is een uitspraak van mijn collega, die altijd nieuwsgierig is naar andere mensen en plaatsen. Juist in het stationsgebied, waar veel verandert en waar heel veel mensen op weg zijn, past deze uitspraak goed. Dus voorbijgangers, laat deze verbouwing je er niet van weerhouden om onbekende wegen in te slaan. Blijf jezelf, en sta open voor nieuwe ontmoetingen!'
Foto 15 – Piano
Inzending: Friso Wiersum
Motivatie: '"Een piano is een dansvloer voor gedachten." flickr.com/dubcovsky
Foto 16 – Schilderij
Inzending: Marjolein Veenstra
Motivatie: 'Een stad verandert altijd. Er worden dingen gesloopt, opnieuw gebouwd, bomen geplant en parken aangelegd. Het stationsgebied is hier momenteel een goed voorbeeld van. Dit schilderij laat een stukje Utrecht van bovenaf zien. Op het moment van schilderen zag het er ongeveer zo uit, maar inmiddels staat er ergens al weer een nieuw huizenblok en is er een park opnieuw vormgegeven. Het is interessant om te zien hoe onze omgeving in beweging is.'
Foto 17 – Weerspiegeling in een ruit
Inzending: Patricia Weijburg
Motivatie: 'Utrecht; heel vertrouwd en toch iedere dag anders. Echt mijn favoriete fotomodel…'
Foto 18 – Plantje
Inzending: Lilian van Rooij
Motivatie: 'Het mooie van dit beeld vind ik dat, wat er ook bedacht of gebouwd wordt, de natuur en de mens er altijd weer zijn eigen weg in zal vinden. Een voorbeeld zijn de olifantenpaadjes, als het officiële pad teveel om is, steekt de fietser of voetganger af via de berm. Die kracht en het aanpassingsvermogen, en de tijdelijkheid van de gebouwen, symboliseert deze foto voor mij.'
Foto 19 – Dichtregel Bert Voeten
Inzending: Nicoletta Fotinos
Motivatie: 'Woorden uit het gedicht 'De Trein' van Bert Voeten (1918 - 1992). Ter herinnering aan de meer dan 1000 Joodse mannen, vrouwen en kinderen uit Utrecht en omgeving welke tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940 - 1945) werden weggevoerd per spoor. Uitvoering opdrachtgever: omvorming geselecteerde tekstregels tot complete zin.
Foto 20 – Gedicht op gevel Sijpesteijnkade
Inzending: Projectorganisatie Stationsgebied (POS)
Motivatie: 'Als projectorganisatie stationsgebied zijn we ons ervan bewust dat het niet altijd leuk is dat niet alles behouden kan blijven. Door de dichtregel van Crone nog even terug te laten komen op het bouwhek direct naast zijn oorspronkelijke plek, valt het afscheid minder zwaar. Voor vele treinreizigers is deze tekst immers een herkenbaar punt langs het spoor.'