30 April 2020
Vanaf vandaag 30 april precies om 07.30 uur storten we 36 uur lang beton onder water. Een mooie mijlpaal voor Central Park dat naast het Stadskantoor en de Syp gebouwd wordt. De komende dagen storten we 2570 m3 beton in de bouwkuip die vol staat met water. Dit wordt de bais voor een parkeergarage van 5 lagen. Ben je benieuwd naar de weetjes en watjes en ditjes en datjes…?
Stortdatum
- Donderdag 30 april t/m vrijdag 1 mei 2020
Duur betonstort
- Aanvang: donderdag 30 april 2020 om 07:30 uur
- Duur circa 36 uur (onafgebroken)
- Bij eventuele onvoorziene omstandigheden kan het zijn dat het storten van het beton langer in beslag zal nemen
Hoeveelheid beton
- Circa 2570 m3 = 2,5 miljoen liter beton
- Stortsnelheid gemiddeld circa 80 m3 per uur
Aantal betonmixers (vrachtwagens)
- De betonmortel wordt aangevoerd met circa twaalf auto’s, die in totaal zo’n 300 ritten zullen rijden
- Er staan twee mixers op het bouwterrein bij de betonpomp en één mixer op de bouwplaats naast de grote torenkraan
- De verkeerslus voor het Park Plaza Hotel is een opstelplaats voor de betonmixers
Waarom storten wij beton?
- Met de stort van het onderwaterbeton wordt een betonlaag van circa één meter dik gemaakt die tussen de stalen damwanden (zijkanten) van de bouwkuip wordt gestort
- Deze betonlaag zorgt er voor dat er een waterdichte ‘bak’ ontstaat. Hierdoor kan er geen grondwater vanuit de ondergrond naar boven stromen
- Nadat deze betonlaag in het water is gestort wordt het water na ca. 3 weken uit de bouwkuip gepompt. Er is dan sprake van een droge ‘bak’ waarin de parkeergarage kan worden gebouwd
Wordt het beton hard in water?
- Beton wordt hard door een chemische reactie. De verharding kan uitstekend onder water plaatsvinden en is feitelijk een ideale verhardingsconditie. De verwerking van betonspecie onder water vraagt wel om bijzondere maatregelen om uitspoelen van de specie te voorkomen
Waarom vinden de werkzaamheden onafgebroken plaats? (dus ook in de avond en nacht)
- Eenmaal begonnen, moet het storten doorgaan. Het gelijkmatig en continu aanbrengen van het beton is noodzakelijk voor de waterdichtheid van de bouwput. Een onderbreking van het proces zorgt voor naden en dit kan bij onvoldoende aandacht en zorgvuldigheid leiden tot een zwakke zone in de vloer
Wat doen we om de overlast te beperken?
- Instructie van mensen en leveranciers om lawaai en schreeuwen te voorkomen
- De ‘piepers’ op de rijdende betonmixers worden ’s nachts uit gezet. Om de veiligheid maximaal te borgen zullen er bij alle rijdende betonmixers verkeersregelaars ingezet worden