14 Oktober 2014
Utrecht Centraal groeide uit zijn jasje, daarom bouwen we een nieuw station. Er moeten de komende jaren meer treinen kunnen aankomen en vertrekken op één van de drukste stations van Nederland. Om dat mogelijk te maken, krijgt Utrecht er onder meer een nieuw, 8e perron bij.
Het duurt niet lang meer of spoor 18 en 19 zijn niet langer de laatste sporen van Utrecht Centraal. Vanaf medio 2015 vertrekken er ook treinen vanaf de nieuwe sporen 20 en 21. Een paar weken geleden zijn we begonnen met de bouw van de perronkap voor dit nieuwe perron. In januari start de bouw van het spoor.
De bouw van het nieuwe perron heeft niet alleen voordelen voor het toekomstige treinverkeer. Het nieuwe perron zorgt er tijdens de verbouwing de komende jaren namelijk ook voor dat steeds hetzelfde aantal perrons in gebruik is. Om de perrons te verbreden, zijn regelmatig verschillende perrons buiten gebruik. Door het extra perron blijft de hinder voor reizigers tijdens de verbouwing beperkt. Uiteindelijk leveren de verbrede perrons extra comfort op voor de reizigers, omdat er meer ruimte is om te wachten en in- en uit te stappen.
Om het nieuwe perron straks goed bereikbaar te maken, wordt de Middentunnel verlengd tot spoor 20 en 21. Hiervoor vinden de komende weken werkzaamheden plaats, zoals het intrillen van damwanden. De Middentunnel is vooral bedoeld als snelle overstapmogelijkheid voor treinreizigers. De kelder van de nieuwe fietsenstalling onder het toekomstige Stationsplein Oost wordt ook aan de Middentunnel gekoppeld. Zo kunnen reizigers snel vanaf de fietsenstalling naar de treinen.
We verbouwen station Utrecht Centraal zodat het de honderd miljoen reizigers die het station tegen 2030 zullen aandoen, aankan. In 2016 moet de moderne en overzichtelijke ov-terminal klaar zijn. Door het extra perron en de twee extra sporen kunnen meer treinen aankomen en vertrekken op Utrecht Centraal.