27 Mei 2015
Het Stationsgebied Utrecht verandert voortdurend. En daarmee ook hoe je loopt, fietst of met de auto door het gebied rijdt. Vanaf begin augustus verandert de route voor voetgangers zowel op het Jaarbeursplein, als in Utrecht Centraal en Hoog Catharijne. We laten je in het filmpje hieronder alvast zien hoe je straks door dit gebied loopt en waarom de huidige routes veranderen.
Kijk je liever op een plattegrond, klik dan hier
Jaarbeursplein deels afgesloten
Vanaf begin volgend jaar wordt er gebouwd op het Jaarbeursplein. De komende drie jaar wordt daar gewerkt aan een ondergrondse parkeergarage, drie nieuwe gebouwen, waaronder het WTC-gebouw en de nieuwe inrichting van het Jaarbeursplein. Hiervoor moet het komende half jaar voorbereidend werk worden gedaan. Direct na de start van de Tour de France, starten deze voorbereidingen. Ondergrondse kabels en leidingen worden dan verlegd, bomen gekapt, het straatmeubilair verwijderd en het fietspad langs de Croeselaan wordt verlegd naar de kant van de Jaarbeurs. Dat betekent dat je het komende half jaar op het plein kleine bouwplaatsen tegenkomt. Deze opbrekingen duren steeds enkele weken. Vanaf december sluiten we een groot deel van het plein en de Croeselaan af. Je loopt dan van en naar het station via een breed pad langs het Beatrixtheater. De route van en naar de tram over de trappen en beneden aan de trappen blijft ook altijd open. Alle panden aan het Jaarbeursplein blijven bereikbaar.
Utrecht Centraal – door de nieuwe stationshal
Op 31 juli 2015 is de verbouwing van de noordelijke helft van het station Utrecht Centraal klaar en gaat open voor publiek. Aan de Jaarbeurskant kom je binnen via een nieuwe entree, tegenover de ingang van het Stadskantoor. In de ruime, lichte stationshal vervolg je je weg naar bus, trein of naar het centrum via de nieuwe uitgang naar Hoog Catharijne. Het is ook mogelijk om van de Jaarbeurskant naar het centrum te lopen via een vrije doorgang over de sporen waarvoor geen OV-chipkaart nodig is. In de toekomst komt de route uit op het nieuwe Stationsplein. Omdat dit plein nog in aanbouw is, is de looproute voorlopig eerst nog door de stationshal, via een nieuwe, rechte doorgang naar Hoog Catharijne. Utrecht Centraal is en wordt in 5 jaar tijd getransformeerd tot een station van wereldformaat. Met deze stap op 31 juli is 5/6e deel van het station klaar. Tegelijkertijd is dit het startsein voor de 6e en laatste bouwstap, midden in de oude stationshal. Om reizigers zoveel mogelijk ruimte te bieden en tegelijkertijd toch te kunnen bouwen, wordt deze stap in drie kleinere tussenstappen uitgevoerd. Dat betekent dat reizigers te maken zullen krijgen met wijzigende looproutes later dit jaar en volgend jaar. In 2016 is de stationshal helemaal klaar.
Hoofdingang Hoog Catharijne verplaatst
In Hoog Catharijne starten deze zomer de werkzaamheden voor zowel de nieuwe entrees aan het Vredenburgplein, als de nieuwe entree aan het Stationsplein. De bestaande looproutes worden daarvoor aangepast. De huidige route van stationshal richting MediaMarkt/McDonald’s wordt iets verlegd, via een tijdelijke passage (ter hoogte van SPS Superstar, tegenover ABN AMRO) loop je naar de bestaande passage. Ook de route vanaf de roltrappen bij V&D de binnenstad in wordt tijdelijk verlegd, deze roltrappen worden gedurende de werkzaamheden gesloten, de binnenstad bereik je daar via Boven Clarenburg waarna je de (rol)trap bij Xenos/Zeeman neemt. Deze route is 24 uur per dag beschikbaar. Uiteraard blijven de lift (op de eerste verdieping naast Hunkemöller, op de begane grond tussen Blokker en V&D) en de benedenverdieping van V&D gewoon bereikbaar.