Laatste fase bouw hal Station Utrecht in volle gang

16 Oktober 2015

Dinsdag 20 oktober 2015 verandert de looproute voor reizigers op Utrecht Centraal zodat het laatste stuk van het oude dak eraf kan. Tot de zomer 2016 is er een nieuw bouwterrein midden in de stationshal waar gewerkt wordt aan het nieuwe dak en de aansluiting op de reeds bestaande delen van het golvende dak.

In de zomer van 2015 is meer dan de helft van de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal geopend. Nu ook de tijdelijke winkels in het midden van de hal weg zijn ervaar je hoe ruim en licht de hal is en hoeveel beter het overzicht. Er is ruimte gemaakt om de allerlaatste bouwstap uit te voeren.

Het centrale deel van de stationshal wordt nu aangepakt: het oude dak gaat eraf, de voor Utrecht Centraal kenmerkende rode bogen verdwijnen. Op de plek waar eerder NS Tickets & Service en de Burger King zaten, wordt daarom vanaf  20 oktober een nieuwe looproute voor reizigers ingericht zodat de aannemer ruimte krijgt om te verbouwen. Deze route is de eerste drie weken (van 20 oktober tot begin november) buiten langs de stationshal, afgeschermd met bouwhekken. Dit betekent extra drukte en minder comfort vanwege wind en regen. Op die plek is het oude dak al weg, en het nieuwe nog niet gebouwd.

Vanaf begin november is er een nieuwe beschutte en overdekte route voor ca. 8 maanden Dit betekent dat er drie routes van centrum- naar jaarbeurskant (en vice versa) mogelijk zijn. En een vierde snelle overstaproute beneden door de tunnel. De routes zijn op de plattegrond aangeduid met nummers 1 tot en met 4. De nieuwe looproute is niet leuk , maar wel noodzakelijk. We verbouwen het station terwijl er iedere dag grote aantallen reizigers Utrecht Centraal aandoen. We zorgen daarbij voor een een zo goede mogelijke verdeling tussen voldoende loopruimte voor reizigers, en werkgebied voor de aannemer. Met bewegwijzering en persoonlijke begeleiding worden reizigers de eerste periode begeleid.

Hoe zijn de looproutes?

  • Van 20 oktober tot begin november
    De tijdelijke, niet overdekte route is met een vaste trap verbonden met de sporen 11b tot en met 15b.  Bent u slecht ter been of heeft u veel bagage, dan kunt u met de roltrap of lift (11a tot en met 15a) naar perronniveau, en loopt over het perron door naar de b-zijde.  U vindt de ingang achter de Rituals en de Bloemenplaza.

Vanaf begin november:

Bij de plattegrond.

Er zijn hele concrete adviezen om het ongemak zo veel mogelijk te beperken.

Route 1. Route naar de vaste trappen naar de sporen 11b tot en met 15b

De roltrappen naar de sporen 11b tot en met 15b zijn afgesloten, maar de sporen zijn bereikbaar via de vaste trappen, of via de roltrappen naar de sporen 11a tot en met 15a (route 2).

Route 2 Route langs de nieuwe winkels.

De a en b-zijdes van de sporen 11 tot en met 15 zijn te bereiken via de hal langs de nieuwe winkels, met trap, roltrap of lift. Omdat een groot deel van de centrale hal dicht is moet u tijdens de spits rekening houden met extra drukte, de vaste trap is dan de snelste route.

Route 3 Route over de wandelroute buiten langs de stationshal.

Deze route is een alternatief als u met de bus reist, of als u van de Jaarbeurskant naar het centrum of andersom wilt.

Route 4 Route door de Middentunnel

Reizigers die alleen overstappen op Utrecht Centraal kunnen naar de A- zijde lopen op het perron en via de Middentunnel onder de sporen door naar de andere perrons lopen. U mijdt dan de drukte in de hal.

Meer over de laatste fase van de bouw van de nieuwe hal.