Nieuws

Birmingham, Nantes, Zaragoza, Belgrado: Utrecht. De tram komt er aan

30 Januari 2015

Vrijdag 30 januari is het contract getekend voor de levering van de 27 trams voor de Uithoflijn. De Spaanse leverancier CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) gaat de trams bouwen.

CAF levert 27 lagevloertrams van het type URBOS 100, dit tramtype rijdt onder andere in de steden Birmingham, Nantes, Zaragoza en Belgrado. De enkele trams zijn circa 33 meter lang en hebben een totale capaciteit van 216 reizigers. Ze hebben 62 zitplaatsen en twee rolstoelplaatsen. De trams zijn standaard uitgerust met airconditioning en informatieschermen. De trams gaan gekoppeld rijden en ze krijgen de geel/grijze huisstijl van U-OV. De technische details van de tram vind je hier.

In 2011 is begonnen met de aanleg van delen van de onderbouw (de ondergrond waarop de tramlijn komt te liggen). Dit werk is grotendeels afgerond. De feitelijke aanleg van de rails en bovenleiding start naar verwachting eind 2015 / begin 2016. De eerste trams worden volgens planning in het eerste kwartaal van 2017 afgeleverd op de remise in Nieuwegein. Daarna worden ze getest en proefgedraaid om te controleren of alle systemen goed functioneren, om chauffeurs op te leiden en om de dienstregeling te testen.

Medio 2018 start de feitelijke dienstregeling: het moment waarop reizigers gebruik kunnen maken van de Uithoflijn. De Uithoflijn vervangt buslijn 12 en rijdt in 17 minuten van Utrecht Centraal naar P+R De Uithof. De aanleg van de Uithoflijn en de aanschaf van de trams kost in totaal circa € 440 miljoen.

Lees meer »

Bouw Hoog Catharijne en garage in 20 foto's

30 Januari 2015

Tussen TivoliVredenburg en Hoog Catharijne wordt gebouwd aan de uitbreiding van de Vredenburggarage en een nieuw gebouw voor Hoog Catharijne. De parkeergarage ligt straks deels onder het water van de nieuwe singel.

In de week van 26 januari werd er gegraven voor verdieping -3 en werden er vloeren voor verdiepingen -1, -2 en 0 gestort.

Het ontgraven, vlechten en vervolgens storten van de onderste vloeren vindt plaats bij een beperkte werkruimte van zo’n drie meter hoog. Zo wordt eerst laag -3 gegraven en gestort en pas als deze klaar is kan men met -4  verder. Vervolgens dan naar -5, het diepste niveau: 18 meter onder begane grond.

Lees meer »

Groen licht voor Jaarbeurspleingarage: Jaarbeursplein wordt autovrij

30 Januari 2015

Paardenveld en omgeving klaargemaakt voor komst water

29 Januari 2015

Slopen en bouwen in en rond Leidseveertunnel

29 Januari 2015

Slechtvalkenkast op dak Stadskantoor

27 Januari 2015

Grootste fietsenstalling ter wereld; 1e deel volgend jaar open

23 Januari 2015

Groot stuk nieuwe hal Utrecht Centraal: open op 31 juli

22 Januari 2015

Langs stationshal over het spoor: 31 juli open

21 Januari 2015

De landmeter is langsgeweest: hoogte Stadskantoor precies opgemeten

19 Januari 2015

Miljoenste bezoeker voor fietsenstalling Jaarbeursplein

16 Januari 2015

Fietsen verwijderen Busstation Jaarbeurszijde 19 januari 2015

16 Januari 2015

20 januari - Schouw Stationsgebied: over trams, water en station

13 Januari 2015

Ontwerp Jaarbeursplein klaar: CU in 2018

9 Januari 2015

Er kan er maar 1 de hoogste zijn; bouw nieuwe kraan begonnen

7 Januari 2015

Graffititunnel definitief afgesloten vanaf 5 januari 2015

3 Januari 2015

Daalsesingel tussen Knipstraat en FGH definitief ingericht

2 Januari 2015