20 Januari 2016
Als een soepele slang slingert de ranke Moreelsebrug zich eind 2016 over alle Utrechtse treinsporen heen; een directe fiets-wandelverbinding tussen de Jaarbeurskant en de binnenstad. In het weekend van 23 januari wordt de eerste helft ingehesen, vertelt bouwmanager Huub Steggehuis van ProRail. ProRail bouwt de brug in opdracht van de gemeente Utrecht. Wat staat er allemaal te gebeuren de komende tijd?
Een brug bouwen van 275 meter lang en tien meter breed – met ook nog eens een lichte kromming – die een bestaand en druk stationsgebied overspant. Dat is een kwestie van veel plannen, overleggen, passen en meten. Denk alleen al aan de opgangen naar de brug aan beide kanten. Die verrijzen op plekken met weinig manoeuvreerruimte. Aan de stadskant ligt immers het drukke busstation Centrumzijde. En aan Jaarbeurskant ligt de Knoopkazerne en het busstation Jaarbeurszijde waar verbouwingen gepland staan.
Het is een ingewikkelde klus, daar weet bouwmanager Huub Steggehuis alles van. “Gelukkig is er goed contact met de verschillende belanghebbenden in dit gebied”, vertelt hij. “Dat helpt met de onderlinge afstemming.”
V-vormige steunpunten
Steunpunten op de perrons dragen de overspanning. “Pilaren in een V-vorm, zodat ze onderaan zo min mogelijk ruimte in beslag nemen. Vier van deze pilaren zijn al geplaatst, de vijfde volgt in de nacht van donderdag 21 januari. De fundering voor de pilaren die later nog komen liggen al in de perrons. Er is netjes overheen getegeld. Ze liggen ‘verborgen’ te wachten op het moment dat we ze nodig hebben."
Gigantische kraan
Een groot moment is in het weekend van 23 januari. “Dan hijsen we vanaf de Jaarbeurskant de eerste helft van de brug over het halve spoorwegemplacement in. Een vrij spectaculaire gebeurtenis waar een gigantische kraan aan te pas komt. Er staat dan ook een grote buitendienststelling van het treinverkeer gepland. Is die klus eenmaal geklaard, dan volgen in de tweede helft van dit jaar de werkzaamheden aan de centrumkant van het emplacement."
Tram en bus
Maar eerst moet er nog wel wat gebeuren. “Met name de ombouw van het perron van de sporen 11 en 12 moet klaar zijn. Dat staat gepland voor eind juli. Dan kunnen we ook daar de fundamenten aanleggen. En de gemeente Utrecht maakt deze zomer het huidige busstation aan centrumzijde bouwrijp voor de aanleg van de trambaan naar de Uithof. Dan kunnen ook wij daar aan de slag met de aanlanding van de Moreelsebrug. Oktober 2016 hijsen we het laatste deel in, zodat de brug uiteindelijk het gehele emplacement overspant. De planning is dat die in december opengaat voor voetgangers en fietsers.”
Boomkweker
Banken of poefjes maken geen deel uit van de brug, vertelt de bouwmanager. “De brug is een manier om van de ene naar de andere kant te komen, het is geen verblijfsruimte. Wel komt er een bomenlaan van ijzerbomen met weinig bladverlies. Zo voorkomen we overlast van blaadjes. Ze staan straks in speciale boombakken, waarin ze nu al groeien bij de boomkweker waar ze besteld zijn. We zetten ze straks met boombak en al op de brug.”
De bouwmanager is met de klus in zijn sas. “Absoluut. De bouwtechniek en vormgeving van deze brug is magnifiek. Je maakt samen een heel uniek product. En als je weet hoe spectaculair het inhijsen wordt, dan is dat een leuk vooruitzicht.”