Pispotten, bierpullen en Spaans servies in parkeergarage Vredenburg

15 Juni 2016

De hoofdpoort van Kasteel Vredenburg heeft een plek gekregen in de nieuwe parkeergarage Vredenburg P5: precies naast de laadplekken voor elektrische auto's. Voel de 16e eeuw in de 21e eeuw.

Rondom de resten van de hoofdpoort zijn vondsten te zien uit de 13e, 15e en 16e eeuw. Een zoutvaatje, een bierpul van de soldaten en een bord, achtergelaten door de Spaanse overheersers. Ook uit de periode van voor het kasteel, toen er een klooster op deze plek stond, zijn spullen te zien. In dit Johannieterklooster werden zieken verzorgd. De pispotten van de ziekenzaal zijn terug waar ze in de 15e eeuw zijn achtergelaten.

Deze zomer opent de parkeergarage Vredenburg; de hoofdpoort van Kasteel Vredenburg is hier, voor het eerst sinds de 16e eeuw weer te zien: op de plek waar ze eeuwen onder het zand lagen. Vóór de stenen poort zijn de overblijfselen geplaatst van de houten ophaalbrug, deze balken zijn ook op deze plek gevonden.

De resten van de hoofdpoort zijn in 2014 weggehaald en in 2015 weer teruggeplaatst; in de nieuwe garage. Boven de garage wordt nog gebouwd aan een nieuwe entree van Hoog Catharijne

Kasteel Vredenburg
Keizer Karel V liet in 1529 de enorme dwangburcht Vredenburg bouwen om de bevolking van Utrecht onder de duim te houden. Al binnen drie maanden was het kasteel zo ver gevorderd dat het in gebruik kon worden genomen. In 1577 moest het Spaanse kasteelgarnizoen echter de aftocht blazen na een belegering door de Utrechtse burgers. Om te voorkomen dat het kasteel opnieuw in gebruik zou worden genomen, begonnen de inwoners van Utrecht onder leiding van Trijn van Leemput met de sloop ervan. Het duurde nog tot 1581 tot het kasteel grotendeels afgebroken was. Met de immense hoeveelheid puin werd de slotgracht gedempt.

Vanaf die tijd heeft het Vredenburg onder meer dienst gedaan als locatie voor de veemarkt, de Jaarbeurs, de kermis en als parkeerterrein.

In 2008 verscheen een brochure over het kasteel.

Onwerp van visualisatie in de garage: Ontwerpbureau Hans Pilon.