15 Augustus 2016
We gaan graven. Op het Jaarbeursplein begint de aannemer deze week met het uitgraven van de ondergrondse parkeergarage. Dat wordt een groot gat van 12,6 meter diep. Ter vergelijking: een gewone stadsbus is 12 meter lang. Dat graven duurt wel even, pas in november zijn ze bij de bodem.
Dan is er 107.476 kuub zand verwijderd; bijna 5000 vrachtwagens vol. Wat er dan tevoorschijn komt is een groot zwembad. De vloer is nog niet dicht, dus het grondwater komt bij het graven vanzelf omhoog. Pas als al het zand is uitgegraven, gaan duikers naar beneden en wordt er onderwaterbeton gestort. Daarna wordt het water weggepompt en is de kuip waterdicht.
Begin dit jaar zijn er al damwanden de grond ingegaan: 881 stuks, elk 19,5 meter lang. Samen vormen zij de wanden van de bouwkuip en de inrit van de garage. Daarna zijn in de bouwkuip 1200 ankerpalen aangebracht die straks de vloer op z’n plaats houden. Ook zijn er 69 ondersteuningspalen de grond in gegaan, deze ondersteunen de bovenkant van het betonnen stempelraam. Dit raamwerk houdt de damwanden aan de bovenkant op z’n plaats wanneer het zand wordt afgegraven. Tegelijkertijd vormt het de basis voor het dak van de parkeergarage wat ook weer het plein is waar je straks op loopt.
In 2018 gaat de garage open en is het plein erboven opnieuw ingericht.
De nieuwe ondergrondse parkeergarage biedt ruimte aan maximaal 800 auto's voor reizigers, winkelend publiek, gasten van het NH-hotel en werknemers van de kantoren op en rondom het Jaarbeursplein. Door strenge normen en dubbelgebruik zijn deze 800 openbare plekken veel minder dan de 1020 plekken die tot 2012 beschikbaar waren in de bovengrondse parkeergarage op het Jaarbeursplein.