Rene & Andrea troubleshooten: op Utrecht Centraal

14 Oktober 2016

In aanloop naar de opening van de stationshal op 7 december interviewen we mensen die werken aan, bij, voor, of op Utrecht Centraal. Deze week is het de beurt aan Rene Welters en Andrea Messelink: allebei werkzaam bij NS Stations op Utrecht Centraal.

Rene woont in Nieuwegein en werkt op Utrecht Centraal. Waar hij in 1981 in Utrecht begon met rangeren en het laden en lossen van treinen is hij sinds 2000 in dienst van NS Stations. Andrea reist sinds februari elke dag vanuit Apeldoorn op en neer naar Utrecht.

NS Stations is als onderdeel van NS verantwoordelijk voor het dagelijkse beheer van het station. Denk hierbij aan de winkels in de stationshal en vooral de veiligheid van reizigers. ‘’Het is onze taak om reizigers zich prettig en veilig te laten voelen’’, aldus Andrea, ‘’wij zorgen ervoor dat iedereen weet wat hij/zij moet doen bij bijvoorbeeld een calamiteit. Ook zijn wij het aanspreekpunt voor de huurders van de ruimtes op het station. Als er iets is, komen ze bij ons.’’ Rene vult aan: ‘’Daarnaast zijn er ook veel mensen met vragen. Vooral tijdens de verbouwing. Wij hebben niet altijd alle antwoorden, maar helpen wel met het oplossen en zoeken naar het antwoord. Utrecht Centraal ligt onder een vergrootglas: iedereen vindt er wat van.’’

Rene noemt zijn werk uitdagend: ‘’Ik heb nog geen moment spijt dat ik deze functie op mij heb genomen. Er komen lastige problemen voorbij waar je geen vinger op kunt leggen, maar  dit geeft juist dynamiek aan ons werk.’’ Andrea is het hier volledig mee eens.

Toch houdt de hectiek Rene en Andrea niet tegen. ‘’Tuurlijk denk je weleens: wat nu?’’ zegt Rene, waarop Andrea door gaat: ‘’Bijvoorbeeld toen er wateroverlast was op het station door een lekkage. Door snel te handelen en te schakelen met ProRail en de aannemer, worden ook zulke situaties opgelost en hier leer je van.’’  

Rene en Andrea zijn het er over eens dat het ‘troubleshooten’ eigenlijk wel het leukst is aan hun werk. Natuurlijk hebben ze vaste werkzaamheden, maar er komt ook veel binnen waar ze geen label aan kunnen hangen. Een duif vliegt door de stationshal en Andrea wijst er naar: ‘’Om een heel simpel voorbeeld te noemen. Een duif mag eigenlijk niet in de hal vliegen vanwege hygiënische redenen. Voor zoiets kleins regelen wij mensen  om de duif de uitgang te laten vinden.’’

Andrea: ‘’Wat we vooral met troubleshooten willen bereiken, is het  voorkomen van obstakels in de toekomst.’’ Problemen die binnen komen lossen we  zo snel mogelijk opgelost op. Rene vult hier op aan: ‘’Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen.‘’ Net zolang doorgaan tot een bepaald issue opgelost is. Dit duurt soms  een dag, soms ook een paar weken. Aan Rene en Andrea stelden we ook de vraag: waar zijn jullie het meest trots op bij het project? Beiden gaven hetzelfde antwoord: ‘’Het feit dat ‘de winkel’ open bleef. Reizigers en treinen konden vrijwel ongehinderd door, dat hoor je niet vaak.’’

#opUtrechtCentraal