Paul Vergeer over wonen: op Utrecht Centraal

25 Oktober 2016

In aanloop naar de opening van de stationshal op 7 december interviewen we mensen die werken aan, bij, voor, of op Utrecht Centraal. Paul Vergeer woont al sinds 2001 in de Radboudveste: boven Hoog Catharijne en heeft dus de bouw van Utrecht Centraal vanaf de allereerste dag meegemaakt.

De Radboudveste is in 1973 in gebruik genomen. Het was één van de eerste gebouwen van Hoog Catharijne. Op foto’s van de sloop van de Stationswijk die Paul Vergeer liet zien, steekt de Radboudveste overal boven uit. De sloop was nodig om Hoog Catharijne op dezelfde plek te kunnen bouwen. Sinds 2001 zijn Paul Vergeer en zijn vrouw bewoners van het gebouw. 

Het stel komt uit Amsterdam, is later verhuisd naar Woerden en Oudewater en wilde na hun pensioen terug naar een grote stad: Utrecht is het geworden. ‘’We wilden graag in het centrum van de stad wonen. Het spoor zo dichtbij heeft het voordeel dat je het OV bij de hand hebt. We wonen bovenop een groot winkelcentrum, het is vijf minuten lopen naar de Oudegracht en als wij een avondje uit willen, zijn we zo in TivoliVredenburg’’, aldus Paul Vergeer. Hij is blij met de locatie van zijn woning. 

Vanaf 2005 werden de werkzaamheden zichtbaar. “Ik zat in het bestuur van de vereniging van eigenaren en daarmee betrokken bij toekomstige bouwprojecten. We wisten bij de aankoop van het pand al dat het plan van de verbouwing van Utrecht Centraal in de wolken hing, we wisten alleen niet precies wanneer.’’ Paul vertelt verder: “Ik vind de verbouwing interessant. Het is nooit een saaie dag; elke dag is er wel iets te zien.” Hij wijst naar buiten; het gigantisch mooie uitzicht over de stad en natuurlijk aan beide kanten de sporen en het station. 

Tegenwoordig is Paul ook stadsgids bij ‘Gilde Utrecht’, waar hij rondleidingen door de stad geeft, maar ook door het nieuwe Utrecht Centraal. Utrecht Centraal is volgens hem voor honderd procent op reizigers georiënteerd. Het grote voordeel is dat alle uithoeken van het land makkelijk te bereiken zijn vanaf dit station. Dit is een groot verschil vergeleken met andere stations. 

Zo’n groot project kan een hoop overlast veroorzaken voor omwonenden. Toch vindt Paul deze verbouwing een meerwaarde voor de stad: ‘’Als je bij de tijd wilt blijven als stad, moet je er ook voor zorgen dat deze stad goed bereikbaar is en blijft. In deze fase van de verbouwing wordt er alleen nog maar opgebouwd en is de overlast minimaal. Daarnaast vernieuwt ProRail de sporen en dat is te merken. De treinen maken nu een stuk minder herrie. Dat is vooral ’s avonds en ’s nachts van belang.’’ 

De stationshal zelf vindt Paul ‘indrukwekkend groot’. Ook gaat hij vaak met de trein op stap. “De voordelen van de verbouwing ga je nu merken.” Maar niet alleen de verbouwing van het station vindt hij een grote sprong voorwaarts. Ook bijvoorbeeld de Uithoflijn vindt hij een belangrijke ontwikkeling voor de stad. ‘’Nederland slibt dicht als we niet zorgen dat het OV goed functioneert.’’

#opUtrechtCentraal