Mehmet zorgt voor een schoon en net station: op Utrecht Centraal

31 Oktober 2016

In aanloop naar de opening van de stationshal op 7 december interviewen we mensen die werken aan, bij, voor, of op Utrecht Centraal. Mehmet Yilmaz werkt al zes jaar als schoonmaker op Utrecht Centraal. Hij heeft de verbouwing van de stationshal vanaf het begin meegemaakt. 

Mehmet woont in Utrecht en hoeft dus niet ver te reizen om op zijn werkplek te komen: Utrecht Centraal. Hij werkt vijf dagen per week voor schoonmaakbedrijf Asito. ‘’Het werk is een stukje gastvrijheid; wij zijn een soort gastheer van het station en streven ernaar reizigers te helpen.’’ Mehmet vertelt hoe hij een reiziger onlangs heeft geholpen om op het juiste perron te komen: “Het geeft een goed gevoel om te zien dat reizigers dankbaar zijn.’’

Er wordt in drie verschillende ploegen gewerkt op het station: de dagploeg, avondploeg en nachtploeg. Elke ploeg bestaat uit zeven man personeel inclusief één voorman per groep. Deze voormannen doen overdracht naar elkaar wanneer de ploegen elkaar  aflossen. De ploegen rouleren. Dat betekent dat dagploeg na verloop van tijd avondploeg wordt, avondploeg nachtploeg en de nachtploeg vervolgens overdag aan de slag gaat. “Ook de schoonmaakwerkzaamheden variëren per persoon per week’’, aldus Mehmet, ‘’zo hoeven we niet altijd hetzelfde deel van het station schoon te maken, maar hebben we elke week wat anders te doen.’’ Aan het begin van de week worden de taken verdeeld.

Omdat de mannen en vrouwen goed ingespeeld zijn op elkaar en het werk, is het voordeel dat je op deze manier een constante kwaliteit van schoonmaken hebt. Ook in het weekend zijn de mannen en vrouwen 24/7 aan het werk om het station zo schoon mogelijk te maken en te houden.  “Wat schoon is, is schoon en wat vuil is, maken we schoon.”

Mehmet merkt op dat hij het fijn vindt dat de werksfeer goed is en er genoeg personeel rondloopt: per dagdeel is zes man bezig met schoonmaken en iedereen heeft zijn eigen taak.  Zodra een schoonmaker ergens rommel ziet liggen, pakt hij het op en neemt het mee. Mehmet: “Nu we met veel man aan de slag zijn, heb ik ook tijd om rommel meteen op te ruimen. Vroeger, toen de ploegen kleiner waren, zag ik het niet eens liggen, omdat ik het zo druk had. Met 285.000 dagelijkse reizigers is er  in ieder geval genoeg te doen.” 

Natuurlijk is het werk niet altijd even leuk. Ook is niet alles even makkelijk schoon te maken, helemaal niet tijdens de spits op het station. Toch vindt Mehmet de waardering van reizigers erg prettig. “Zo nu en dan krijgen we complimenten en laten de reizigers merken dat ze wel heel blij zijn met ons. Dat is een goede drive.”

#opUtrechtCentraal