Jelger bewaakt de voortgang van het project: op Utrecht Centraal

10 November 2016

In aanloop naar de opening van de stationshal op 7 december interviewen we mensen die werken aan, bij, voor, of op Utrecht Centraal. Jelger Vos kent het project als geen ander; hij is al sinds 2011 bouwmanager vanuit ProRail voor het project.

Jelger studeerde Werktuigbouwkunde aan de, destijds,  HTS in Enschede. Na zijn studie, besloot hij een jaar te gaan reizen. Eenmaal terug van zijn reis door Midden- en Zuid-Amerika, begon Jelger aan zijn eerste project bij ProRail: de Betuweroute. Daarnaast hield hij zich bezig met de spooraanpassingen bij de A12 tussen Zoetermeer en Gouda en vervolgens werkte hij een tijdje aan de RijnGouwelijn: iets totáál anders dan Utrecht Centraal.

De verbouwing van Utrecht Centraal zat nog in de beginfase toen Jelger Vos in 2011 bouwmanager werd. Jelger stuurt het project aan vanuit de opdrachtgever. Hij checkt of alles wat de aannemer doet veilig gebeurt, stemt af met beheerders, bewaakt de voortgang van de planning en inventariseert de extra wensen van verschillende partijen. “NS wilde tijdens de verbouwing bijvoorbeeld meer winkels in de hal, er zijn dikkere stroomkabels gekomen voor meer vermogen en er is een extra perron bij gekomen voor de spoorvernieuwing rond het station. Het station en de sporen zijn gebouwd op de verwachte reizigersgroei in de toekomst’’, aldus Jelger.

‘’Het leuke aan mijn werk is dat er heel veel verschillende taken zijn die je op een dag doet. Van uitvoering tot afstemming met partijen. Je werkt, samen met het hele projectteam, naar een fysiek resultaat toe. Het station wordt gebruikt en mensen zijn er blij mee.” Er zit ook een uitdaging in: “Je moet met heel veel partijen samen werken, afstemmen en rekening houden met elkaars belangen. ’s Nachts werken is bijvoorbeeld makkelijker voor ons omdat we reizigers dan niet belasten, maar vervelend voor de omwonenden.”

Jelger is trots dat het station uiteindelijk verbouwd is zonder dat het station dicht is geweest. Jelger: “Ik kijk terug op een heel leuk project! Het station krijgt van alle kanten aandacht, iedereen kent het en iedereen heeft zijn/haar mening erover, zowel positief als negatief. Er zijn maar weinig mensen die Utrecht Centraal niet kennen; alles komt hier samen.”

Wat volgens Jelger Utrecht heel anders maakt dan andere projecten: “De verbouwing van Utrecht Centraal heeft bijna zes jaar geduurd. Op een afgesloten weiland met een bouwhek eromheen hadden we er twee jaar over gedaan, bij wijze van spreken. Op andere grote stations werd een tijdelijk station of een tijdelijke passage geplaatst waar de reizigers gebruik van konden maken, zodat de bouwers, nagenoeg, ongestoord hun werk konden doen. Utrecht Centraal is al een plaat boven de sporen; hier moéten de reizigers wel over heen. Utrecht Centraal is dus in de faseringen veel gecompliceerder dan sommige andere stations en daardoor hebben reizigers er misschien meer hinder ervaren. Al met al wel een knappe prestatie, alle winkels en voorzieningen bleven desondanks beschikbaar, waar we trots op zijn.”

#opUtrechtCentraal