Bestemmingsplan Paardenveld brengt water in Catharijnesingel dichterbij
2 Februari 2015
De herinrichting van de Catharijnesingel met het terugbrengen van het water is een belangrijk onderdeel van de herontwikkeling van het Stationsgebied.
2 Februari 2015
De herinrichting van de Catharijnesingel met het terugbrengen van het water is een belangrijk onderdeel van de herontwikkeling van het Stationsgebied.
30 Januari 2015
Vrijdag 30 januari is het contract getekend voor de levering van de 27 trams voor de Uithoflijn. De Spaanse leverancier CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) gaat de trams bouwen.
CAF levert 27 lagevloertrams van het type URBOS 100, dit tramtype rijdt onder andere in de steden Birmingham, Nantes, Zaragoza en Belgrado. De enkele trams zijn circa 33 meter lang en hebben een totale capaciteit van 216 reizigers. Ze hebben 62 zitplaatsen en twee rolstoelplaatsen. De trams zijn standaard uitgerust met airconditioning en informatieschermen. De trams gaan gekoppeld rijden en ze krijgen de geel/grijze huisstijl van U-OV. De technische details van de tram vind je hier.
In 2011 is begonnen met de aanleg van delen van de onderbouw (de ondergrond waarop de tramlijn komt te liggen). Dit werk is grotendeels afgerond. De feitelijke aanleg van de rails en bovenleiding start naar verwachting eind 2015 / begin 2016. De eerste trams worden volgens planning in het eerste kwartaal van 2017 afgeleverd op de remise in Nieuwegein. Daarna worden ze getest en proefgedraaid om te controleren of alle systemen goed functioneren, om chauffeurs op te leiden en om de dienstregeling te testen.
Medio 2018 start de feitelijke dienstregeling: het moment waarop reizigers gebruik kunnen maken van de Uithoflijn. De Uithoflijn vervangt buslijn 12 en rijdt in 17 minuten van Utrecht Centraal naar P+R De Uithof. De aanleg van de Uithoflijn en de aanschaf van de trams kost in totaal circa € 440 miljoen.
30 Januari 2015
30 Januari 2015
29 Januari 2015
29 Januari 2015
27 Januari 2015
23 Januari 2015