8 Juli 2013
Maandag 8 juli is het nieuwe spoor 1 en het naastgelegen nieuwe perron in gebruik genomen. Het perron heeft ook een nieuwe overkapping met ledverlichting en een nieuwe trap bij de Noordertunnel.
De twee weekenden en de tussenliggende week voor 8 juli is er hard gewerkt om spoor 1 in gebruik te kunnen nemen. Tegelijkertijd is het oude spoor 2 afgebroken. De bouw van het nieuwe spoor 2 en het naastgelegen perron gaat nu direct verder. Eind december 2013 zijn spoor 2 en het tweede deel van het perron klaar. Reizigers lopen dan over een compleet nieuw perron van negen meter breed.
Vanwege de diverse werkzaamheden op het perron zijn looproutes afgelopen weken gewijzigd. De situatie blijft tot eind december zoals op de plattegrond aangegeven.
Na december 2013 vernieuwen we spoor 3 en het perron langs spoor 3 en 4. Dit is halverwege 2014 klaar. De werkzaamheden maken onderdeel uit van de vernieuwing van Utrecht Centraal. De twee perrons langs de sporen 1 tot en met 4, de zogenaamde ‘buurtsporen’ worden vernieuwd en verbreed.
Stationsplein oost
Het afgelopen half jaar is ook gewerkt aan het eerste deel van Stationsplein oost. Dit plein wordt vanuit het centrum de nieuwe toegang tot het station. De ingang komt deels boven spoor 1 en 2. De betonnen platen die boven het nieuwe spoor 1 zijn te zien, maken onderdeel uit van dit nieuwe plein.