11 September 2014
Op maandag 15 september zijn op Utrecht Centraal de nieuwe perrons langs de sporen 1 t/m 3 klaar.De perrons zijn bijna twee keer zo breed geworden en voorzien van een nieuwe overkapping. Om de perrons te kunnen verbreden, zijn de sporen 1 t/m 3 opgeschoven richting de binnenstad. Reizigers hebben nu meer ruimte en comfort op de perrons. En in- en uitstappen gebeurt weer op een vast perron. ProRail draagt het bouwstokje 15 september over aan de gemeente, die verder gaat met de bouw van Stationsplein oost, de grootste fietsenstalling ter wereld.
Woekeren met de ruimte om perrons te verbreden
Voorheen waren de twee perrons vooral aan de noordkant van het station behoorlijk krap. Daarom zijn de perrons vier meter verbreed, naar 9 en 10 meter. Om de perrons te kunnen verbreden, zijn de sporen 1 t/m 3 opgeschoven richting de Utrechtse binnenstad. Aan de andere kant was daar vanwege de sporen en perrons geen ruimte meer voor.
Overkapte perrons
Afgelopen maand hebben we hard gewerkt om de puntjes op de i te zetten. Het meest in het oog springend waren de werkzaamheden boven het perronpleintje, tussen de stationshal en de twee perrons in. Daar hebben we de vloer gelegd voor het toekomstige Stationsplein oost. Beide perrons zijn nu volledig overkapt. Aan de noordkant (richting Amsterdam) hebben de perrons een perronkap met glas, zoals elders op het station. Dichter bij de stationshal dient de vloer van het toekomstige stationsplein als overkapping.
Volgende stap: de bouw van Stationsplein oost
Stationsplein oost wordt vanuit de binnenstad de nieuwe toegang naar het station. Het dak dat nu boven de perrons van spoor 1 t/m 4 en het perronplein is te zien, maakt onderdeel uit van dit nieuwe plein. Omdat de werkzaamheden bij de perrons nu klaar zijn, kan de bouw van het stationsplein starten. Dit gebeurt in stappen. De eerste stap is de bouw van de fietsenstalling, die plaats biedt aan 12.500 fietsen. Stationsplein oost wordt in fases opgeleverd tussen 2016 en 2018.