Projectomschrijving
Status project
in gebruik sinds 6 oktober 2021
Aan de Mineurslaan komt langs het spoor de kantoortoren Central Park.
Central Park wordt gebouwd tussen het Stadskantoor en de Woontoren aan de van Sijpesteijnkade en wordt net zo hoog: 90 meter. Het gebouw krijgt op 45 meter hoogte een transparante verdieping, een groene ruimte die het gebouw opdeelt in twee delen.
Feiten en cijfers
Oppervlakte | ca. 30.000 m2 kantoorruimte |
Geplande start bouw | 2019 |
Aannemer | VolkerWessels (bouwbedrijven Wessels Zeist en Wessels Rijssen) |
Ontwikkeling door | Angelo Gordon/APF |
Werkzaamheden
December 2019
De werkzaamheden voor Central Park zijn in volle gang. Op het bouwterrein wordt op twee plekken gebouwd. Omhoog ter plaatse van de kantoortoren en omlaag ter plaatse van de toekomstige parkeergarage.
De bouwkuip van de toekomstige parkeergarage staat vol met water. Duikploegen zijn onder water bezig met werkzaamheden die moeten zorgen voor een waterdichte bouwkuip.
Deze werkzaamheden bestaan uit:
- Duikinspecties: controleren of de funderingspalen en stalen damwanden goed zijn aangebracht
- Slib verwijderen: met behulp van de kraan en een pomp wordt het zand uit de bouwkuip gezogen
- Lassen/branden: onder water wordt op verschillende plaatsen gelast aan de damwand. Dit doen de duikers met speciale handschoenen en masker
- Inmeten: de GEWI ankers worden ingemeten. De GEWI ankers zorgen er voor dat de parkeergarage door de waterdruk niet omhoog drijft
- Reinigen: alle Schroef Combipalen en GEWI-ankers worden “ brandschoon” gespoten zodat er maximale hechting zal zijn met het onderwater beton
- Aanbrengen schotels: op de GEWI-ankers worden ‘schotels’ geplaatst die daarna in het onderwater beton en in de betonvloer worden verankerd
- Plaatsen wapeningskorven: met behulp van een kraan en met begeleiding van de duikers onder water worden op de juiste locatie de wapeningskorven aangebracht
- Storten onderwaterbeton: Als het zand voldoende diep is afgegraven, wordt een circa 1 meter dikke betonlaag gestort. Dit wordt het onderwaterbeton genoemd. Na het storten van deze dikke betonlaag is de bouwkuip waterdicht en wordt het water weggepompt. Zo ontstaat een droge bak waarin de parkeergarage gebouwd kan worden.
Bovenstaande werkzaamheden zijn erg intensief, maar geven in de definitieve situatie het mooie resultaat van 535 autoparkeerplaatsen en ca. 1100 fietsparkeerplaatsen.
Deze zijn volledig weggewerkt onder het maaiveld en de gebouwen van Central Park zodat de ruimte op het maaiveld gebruikt kan worden voor het wandelend publiek.